Kasper Bering Liisberg: Den eksplicitte studerende
views
comments
This website uses cookies to improve website functionality and performance, to analyze website traffic, and to provide you with a more personalized experience. To find out more about the cookies we use, see our Privacy Policy.
Hvordan kan kendskab til den eksplicitte studerende være med til at øge gennemførelsesraten blandt film- og medievidenskabsstuderende? I takt med at gruppen af studerende ved de videregående uddannelser bliver mere heterogen, stiger risikoen for, at den enkelte studerende grundet manglende tilhørsforhold til studiet fravælger at gennemføre netop dette. Gennem en kvantitativ undersøgelse blandt 100 studerende afdækkes det, hvilke sociodemografiske baggrunde og mediekulturelle præferencer disse studerende medbringer til undervisning og vejledning. Den indsamlede viden vil kunne skabe grobund for en mere studenterorienteret og relaterbar undervisning, hvor teorivalg og praksiseksemplificering vil kunne fremme identifikation og tilhørsforhold og dermed på sigt øge gennemførelsesraten.
Referencer:
Ulriksen, L. (2009): "The implied student." Studies in Higher Education 34 (5).
Ulriksen, L. (2014): God undervisning på de videregående uddannelser. København: Frydenlund.
Johannsen, Bjørn Friis, Lars Ulriksen & Henriette Tolstrup Holmegaard (2013): "Kapitel 3.1: Deltagerforudsætninger" I Lotte Rienecker, Peter Stray Jørgensen, Jens Dolin & Gitte Holten Ingerslev (red.), Universitspædagogik, 115–132. København: Samfundslitteratur.
Tinto, V. (1975): Dropouts from higher education: A theoretical synthesis of recent research, Review of Educational Research, 45
Bourdieu, P. (1995): Distinksjonen – En sosiologisk kritikk av dømmekraften. Oslo: Pax Forlag.
Roe, K. ( 1993): Academic capital and music tastes among Swedish adolescents , Young: The Nordic journal of youth research 1(3): 40-55
Gripsrud, J., Hovden, J. F. & Moe, H. (2011): Changing relations: Class, education and cultural capital. Poetics 39, 507–529.
Caspersen, S. & Pedersen S.,T. (2018):Den sociale arv afspejler sig tydeligt i børns karakterer, Arbejderbevægelsen erhvervsråd
Hansen, E. J. & Andersen, B. H. (2009): Et sociologisk værktøj. København: Hans Reitzels Forlag.
Bryman, Alan (2016): Social Research Methods (5th ed.) Oxford: Oxford University Press, Chapter 15 & 16: Quantitative data analysis, pp. 329-372